De functie achter een logo gaat veel verder dan alleen merkherkenning. Of u uw merk nu uitdraagt op een papieren tas met eigen logo of via het logo op uw winkel of website, het logo moet uw bedrijf uitademen. Maar betekent dat dat je een ontwerper moet inhuren om dit resultaat te bereiken? Gelukkig niet. Tegenwoordig kunt u uw eigen logo maken dat professioneel, mooi en karaktervol is.
Verken conceptuele pictogrammen
In logo-ontwerp is een pictogram een vereenvoudigd beeld dat de geest van uw merk weergeeft. Een veel voorkomende misvatting is dat je icoon letterlijk een afbeelding moet zijn die laat zien wat je product of dienst is. Hoewel sommigen juist goed kan uitpakken hoeft dit niet voor alle bedrijven het geval te zijn. U kunt de meer conceptuele (of zelfs abstracte) pictogrammen verkennen om te benadrukken wat uw bedrijf doet.
Denk bijvoorbeeld aan Nike. Het iconische ‘swoosh’-pictogram roept het gevoel van beweging en snelheid op. Heel passend voor een sportkledingmerk. Zie uw pictogram als een symbool in plaats van een afbeelding. Het moet zeer visueel en gemakkelijk herkenbaar zijn. Het voordeel van een meer grafisch pictogram is dat het vaak meer visueel gewicht kan dragen. Idealiter zou uw pictogram zo eenvoudig moeten zijn dat klanten het zich zelfs na één snelle blik kunnen herinneren.
Speel met hoofdletters of kleine letters
Als het gaat om een goed logo-ontwerp, zijn het soms de kleine details die het verschil maken. Iets eenvoudigs als spelen met letters kan uw handelsmerk naar een heel nieuw niveau tillen.
Traditioneel stralen logo’s in hoofdletters een sterk gevoel van autoriteit uit, terwijl het gebruik van kleine letters een meer benaderbare, informele sfeer uitstraalt. Dat wil niet zeggen dat u helemaal geen hoofdletters moet gebruiken. Het is allemaal een kwestie van evenwicht.
Overweeg handgeschreven lettertypen
Creatieve typografie blijft een van de belangrijkste trends in logo-ontwerp. Met name handgeschreven lettertypen zijn enkele van de beste lettertypen voor logo’s. Ze bieden een eigenzinnig en authentiek gevoel dat uw klanten zeker kan bevallen.
Handgeschreven typografie is vooral effectief wanneer het wordt gebruikt als het lettertype van uw slogan. Als je hebt gekozen voor een van deze lettertypen, dan is deze ontwerptip voor logo’s iets voor jou. Vaak maakt het gebruik van hoofdletters voor handgeschreven lettertypen ze minder authentiek, dus houd daar rekening mee.
Laat je logo ademen
Net als de Mona Lisa zien sommige logo’s er het beste uit als ze worden omringd door een mooie lijst. Als u besluit deze kant op te gaan, zorg er dan voor dat er voldoende ruimte overblijft tussen het door u gekozen frame en het logo. Geef uw logo in wezen wat ademruimte. Als de dingen er een beetje krap uitzien, vergroot u gewoon het kader of verkleint u de lettergrootte.
Zorg voor leesbaarheid
Uw logo wordt gebruikt in al uw merkmiddelen, van de koptekst van uw website tot uw visitekaartjes. Ongeacht waar uw logo verschijnt, uw tekst moet altijd leesbaar zijn. Let hiervoor op de tekstgrootte en het lettertype dat u gebruikt en controleer het eindresultaat op verschillende platformen (Facebook, Twitter, Instagram, enz.) en vanaf verschillende toestellen (desktop, smartphone, tablet, enz.).
Als uw logo te moeilijk te lezen is, wat had het dan voor zin om het te ontwerpen? Om ervoor te zorgen dat uw logo zijn volledige doel dient, moet u ervoor zorgen dat het in elke situatie en voor elke potentiële klant leesbaar is.